"W wychowaniu chodzi właśnie o to.
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem,
o to, ażeby bardziej był a nie tylko miał,
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim,
ale i dla drugich"
Jan Paweł II
Uznając, że wychowanie, obok nauczania i kształcenia, jest integralnym elementem edukacji, kierując się zasadami zawartymi w ustawie o systemie oświaty, a więc respektując chrześcijański system wartości i uniwersalne zasady etyki, przyjmując za jego nadrzędny cel rozwijanie u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata, szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju osobowego, przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich oparte na zasadach wolności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości.
Działania wychowawcze szkoły obejmują wszystkich uczniów, zarówno tych, których zachowanie odbiega od normy, jak i pozostałych. Nastawione są przede wszystkim na otwarcie na ich dobro, prawdę, piękno, na to, co wyraźnie przekracza przeciętną i zachęca do poszukiwania wzniosłych wartości i pozytywnych wzorów.
Gimnazjum nr 14 czyli 14 powodów dla których musisz wybrać naszą szkołę:
- umożliwimy Ci wszechstronny rozwój i dobry poziom nauczania,
- będziesz członkiem najlepszego w Kielcach Samorządu Uczniowskiego, organizującego wycieczki krajowe i zagraniczne, "zielone szkoły", dyskoteki oraz różne imprezy, akcje, konkursy,
- będziesz uczestniczyć w cyklicznych koncertach muzycznych, prowadzonych przez artystów z filharmonii,
- możesz wziąć czynny udział w zajęciach kół zainteresowań, sekcjach sportowych, zostań harcerzem, a także po południu spędzić czas w świetlicy integracyjno - wspierającej PLUS,
- gdy masz poczucie humoru, lubisz żartować z nauczycieli, wystąpisz w kabarecie,
- Koło Miłośników Teatru organizuje cyklicznie wyjazdy do najlepszych teatrów w Polsce,
- w Klubie Europejskim poczujesz się jak obywatel świata,
- jeżeli lubisz tańczyć - wstąpisz do zespołu Cheerleaders,
- dysponujemy świetną bazą lokalową (ogromna hala sportowa o wymiarach olimpijskich oraz siłownia i dobrze wyposażone pracownie przedmiotowe),
- udostępnimy Ci dwie dobrze wyposażone pracownie komputerowe, możesz na lekcjach informatyki i zajęciach kółka informatycznego pobuszować w Internecie,
- do Twej dyspozycji jest również amfiteatr i sala teatralna,
- jako jedna z nielicznych szkół gwarantujemy Ci pomoc medyczną i stomatologiczną,
- jeśli jesteś głodny, możesz zjeść posiłek w stołówce (śniadania i obiady) lub kupić słodycze i napoje w sklepiku,
- integrację z zespołem klasowym, wysoką samoocenę zapewnią Ci warsztaty organizowane przez psychologów i pedagogów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Realizacja Szkolnego Programu Wychowawczego zakończy się sukcesem, jeżeli absolwenta charakteryzować będą:
- odpowiednia wiedza, bogate, ważne i cenne umiejętności, które umożliwią mu podjęcie nauki na wyższym etapie edukacyjnym, w szkole przez siebie wybranej
- sprawne posługiwanie się co najmniej jednym językiem obcym
- umiejętność wykorzystania mediów do nauki i pracy (komputer, Internet, fax, kserokopiarka)
- silne, emocjonalne więzi z miastem, regionem, krajem
- umiejętność pracy zespołowej, kreatywność, przedsiębiorczość, odpowiedzialność, obowiązkowość
- nawyk stałego uczenia się i doskonalenia
- umiejętność prawidłowego komunikowania się z innymi
- wysoka kultura osobista i wysokie morale
- wrażliwość na sytuację drugiego człowieka, chęć i potrzeba niesienia pomocy
- dbałość o zdrowie, higienę, estetykę własną i otoczenia
- umiejętność korzystania z dóbr kultury, uczestniczenia w życiu kulturalnym
- bezpieczne i odpowiedzialne poruszanie się po drogach jako pieszy, rowerzysta, kierowca pojazdu
- szacunek dla przyrody, postawa proekologiczna
- szacunek dla rodziny i właściwe przygotowanie do pełnienia w niej określonych ról- macierzyńskiej i ojcowskiej
- respekt dla pozytywnych i trwałych wartości ogólnoludzkich
- umiejętność życia w zgodzie z samym sobą, z innymi, ze światem
- świadomość konieczności współpracy oraz integrowania się z innymi narodami w zjednoczonej Europie, przy zachowaniu poczucia własnej tożsamości i odrębności narodowej
- utrzymywanie kontaktów ze swoją szkołą po jej ukończeniu
|